وبلاگ سایت جامع آکواریوم و ماهیان زینتی

جهت مشاهده سایت ما به آدرس www.maahee.ir مراجعه فرمایید

خانواده ماهیان آب شور : شاهین ماهیان (Hawkfish)

خانواده ماهیان آب شور : شاهین ماهیان (Hawkfish)خانواده شاهین ماهیان با نام علمی (Cirrhitidae)دارای 12 جنس و 33 گونه شناخته شده بوده و از نظر مورفولوژی و ریخت شناسی بسیار شبیه به عقرب ماهیان هستند (scorpionfish) . شاهین ماهی ها اکثرا بومی اقیانوس هند و آرام بوده هرچند در اقیانوس اطلس هم یافت می گردد .

 

شرایط نگهداری:

شاهین ماهی ها به  دلیل داشتن باله های سینه ای بزرگ و ضخیم خود   می توانند روی مرجان های نشسته و صدمه ای نبینند. آنها معمولا به دنبال مکان های بلند در  صخره های مرجانی خواهند بود  ، جایی که بتوانند مانند شاهین محیط اطراف را تحت کنترل خود درآورند   . گفته می شود نام آنها  به دلیل نوع رفتار آن با شکار از پرنده شاهین گرفته شده است. آنها از باله های سینه ای خود برای نشستن و کمین گرفتن بر روی مرجان ها و زیر نظر گرفتن  طعمه استفاده می کنند. شاهین در زمان حمله این باله ها را به سرعت بسته و به سرعت  طعمه را از پای در می آورد  . آنها بسیار فعال ، هوشیار و یکی از مقاوم ترین ساکنان آکواریوم هستند. شکار آنها در طبیعت بسیار مشکل بوده و بومیان و غواصان برای به دست آوردن آنها مجبور به شکست مرجان ها شده و پس از تکان دادن قطعات مرجانی به زحمت آنها را وادار به جدایی از محل اختفای خود می کنند . اگر مایل به نگهداری آنها در آکواریوم آب شور خود هستید حتما باید از صخره ای مرجانی متعددی استفاده نمایید چون شاهین ماهی از استتار خود در میان مرجان ها لذت خواهد برد به خصوص اگر این مرجان ها همرنگ بدن آنها باشد  . آنها عمدتاً در حالت کمین و بی تحرک هستند ، و برای فواصل طولانی بی حرکت می مانند و یا به صورت دوره ای در یک مکان در سطح صخره های مرجانی شنا می کنند. به دلیل کمبود فضای  مثانه شنا ، شاهین ماهی  کمتر از ماهی عادی قادر به تنظیم شنای خود است. بیشتر آنها در آبهای کم عمق یافت می شوند و به صورت مجرد نگهداری می گردند . نگه داشتن چندین ماهی شاهین در اکثر آکواریوم های خانگی مشکل ساز است. توصیه می گردد تا آکواریوم خود را بدون درپوش رها نسازید چون  در برخی گونه های شناخته شده شاهین ماهی مانند شاهین ماهی قرمز جهش و بیرون پریدن این ماهی از آکواریوم گزارش گردیده است .  

خانواده ماهیان آب شور : شاهین ماهیان (Hawkfish)

جنسیت :

شاهین ماهی در دسته ماهیان هرموفرودیت قرار دارد ،این ماهی که در ابتدا ماده است و پس از آن به نر تبدیل می شود. اما در تغییر جنسیت این ماده شرایطی دیده می شود که ماهی های دیگر از آن محرومند .این ماهی بر حسب شرایط می تواند به دفعات جنسیت خود را تغییر دهد. شاهین ماهی  نر برای خود حریمی قائل است که تعدادی ماده را در آن  جای می دهد. وقتی تعداد ماهی های ماده از حدی تجاوز کند، یکی از ماده ها به جنس نر تغییر یافته و نیمی از ماده های موجود در حریم را در اختیار می گیرد. اگر بر سر  قلمرو یاد شده چالشی با سایر نرها از خارج از محدوده حریم درگیرد، آنگاه ،شاهین ماهی نر مجددا به ماده تبدیل خواهد گردید. دانشمندان بر این باورند که این روش تغییر جنسیت ،در افزایش کارائی تولید مثلی نقش موثرتری خواهد داشت .

 

سازگاری:

شاهین ماهی ها  با ماهیان صلح جوی کوچکتر از خود سازگاری خوبی ندارند ضمن آنکه می توانند خطری جدی برای نرم تنان ، حلزون ها ، خرچنگ ها و میگو های شما به شمار آیند .

 

تولید مثل :

شاهین ماهی ها معمولا با یک ماده جفت گیری می نمایند اما گزارش هایی از برخی گونه ها با 7 ماده نیز وجود دارد .  تخم ریزی در شب ، در سطح یا در نزدیکی سطح آب اتفاق می افتد. رفتار های جفت گیری در شاهین ماهی ها در طبیعت  معمولا قبل و یا بعد از غروب آفتاب مشاهده می گردد .  ماهی ماده تخمهای بسیار زیادی را  آزاد می کند و ماهی نر بلافاصله نسبت به بارور سازی آنها اقدام می کند . این تخم ها در جریان آب اقیانوس ها رها شده و تا زمان تولد لاروها  که معمولا سه هفته خواهد بود توسط  والدین محافظت نخواهند شد  . تا کنون تولید مثل این ماهی ها در آکواریوم انجام نشده است .

خانواده ماهیان آب شور : شاهین ماهیان (Hawkfish)

 

تغذیه:

همه گونه ها در این ماهی  گوشتخوار هستند و به طور عمده از سخت پوستان تغذیه می شوند. شاهین ماهی ها به طور عمده از ماهی های کوچک تغذیه می کنند ، اما انواع خرچنگ ، ​​میگو ، حلزون و سخت پوستان دیگر را نیز مصرف خواهند نمود.   

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سایت جامع ماهیان زینتی بر این باور است که تبادل اطلاعات بین دانشگاه ، تولید کننده و بازار مصرف می تواند در رونق صنعت پر سود پرورش و تکثیر ماهیان زینتی نقش مفیدی را ایفا نماید. این سایت از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده و به تازگی به فضای سایت بیان منتقل شده است
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آدرس تلگرام سايت آدرس اينستاگرام سايت آدرس آپارات سايت

Designed By Erfan استفاده از مطالب سايت تنها با ذکر منبع مجاز مي باشد Powered by Bayan