وبلاگ سایت جامع آکواریوم و ماهیان زینتی

جهت مشاهده سایت ما به آدرس www.maahee.ir مراجعه فرمایید

تولید مثل ماهیان زنده زا (بخش اول)

تولید مثل ماهیان زنده زادر این بحث در ابتدا شما را با اندام جنسی نوع  نر در ماهیان زنده زا آشنا می کنیم .

در نرها باله مخرجی که در انتهای شکم قرار دارد تغییر شکل یافته و به شکل لوله ای باریک و کوتاه در می آید و تا حدودی شبیه به اندام جنسی پستانداران می گردد به این لوله جنسی در اصطلاح گونوپودیوم ( Gunopodium ) اطلاق می شود ، اسپرم ماهی نر از این مجرا به سمت مجرای تخم بر در ماهی ماده رفته و سپس به سمت لوله تخمدان حرکت می کند ، اسپرم ماهیان زنده زا توانایی زندگی در تخمدان را دارد و در همان محل تغذیه می کند ( به خاطر همین موضوع یک ماهی ماده در این خانواده 4 تا 5 بار توانایی باروری حتی بدون داشتن ماهی نر را  دارا است .)

تولید مثل ماهیان زنده زا

مشخصات ماهی نر در گونه گوپی

 در اولین دقایق بارداری تخم ها در بدن ماهی مادر و در داخل فولیکول های تخمدانی بارور شده و رشد نوزاد در همان مکان آغاز می گردد به این نوع بارداری اصطلاحاً بارداری فولیکولی گفته می شود .

 بعد از پایان دوره بارداری ماهی ماده شروع به زایمان نوزادان می کند در این حالت نوزادها که ازنظر رشد اندام تا حدود زیادی به تکامل رسیده اند به صورت گلوله شکل از بدن ماهی ماده خارج شده و بعد با یک حرکت سریع و جهش مانند به حالت عادی و طبیعی در آمده و شروع به شنا می کنند .

 تعداد نوزادان در هر باروری به گونه ، سن ، تغذیه ،  و وضعیت جسمانی ماهی ماده بستگی دارد برای مثال در ماهی هایی که اولین زایمان را انجام می دهد تعداد نوزادان کمتر و در ماهیان پیر تعداد نوزادان مرده و تلف شده بیشتر است البته نباید از نقش ماهی نر در تولید مثل چشم پوشی کرد چون سرحال بودن و مقتدر بودن نرها بر وضعیت اسپرم ها تاثیر به سزایی را دارد.

 تغذیه غیر اصولی در دوران بارداری موجب نقص های اساسی در اندام نوزادان می گردد . که برای نمونه می توان به انحناء در ستون فقرات نوزادان اشاره کرد در این حالت بدن نوزاد به شکل «  S»  خوابیده  تغییر شکل می دهد .

تولید مثل ماهیان زنده زا

تفاوت جنس نر و ماده در گونه گوپی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سایت جامع ماهیان زینتی بر این باور است که تبادل اطلاعات بین دانشگاه ، تولید کننده و بازار مصرف می تواند در رونق صنعت پر سود پرورش و تکثیر ماهیان زینتی نقش مفیدی را ایفا نماید. این سایت از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده و به تازگی به فضای سایت بیان منتقل شده است
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آدرس تلگرام سايت آدرس اينستاگرام سايت آدرس آپارات سايت

Designed By Erfan استفاده از مطالب سايت تنها با ذکر منبع مجاز مي باشد Powered by Bayan