وبلاگ سایت جامع آکواریوم و ماهیان زینتی

جهت مشاهده سایت ما به آدرس www.maahee.ir مراجعه فرمایید

تولید مثل ماهیان زنده زا (بخش دوم )

تولید مثل ماهیان زنده زااستفاده از گیاهان مصنوعی یا طبیعی جهت تهیه فضای مناسب برای به دنیا آوردن نوزادان توسط مادر یکی از راه های تکثیر ماهیان زنده زا است .

این روش را هم میتوان در یک آکواریوم جداگانه به کار گرفت  و هم در خود آکواریوم اصلی برای این کار ابتدا باید قسمتی  از آکواریوم مورد نظر را انتخاب کرده و به خوبی با گیاهان آکواریومی مستور کنید البته اگر برای این کار از آکواریوم مخصوصی استفاده نکرده اید بهتر است کف قسمت مورد نظرتان را با چمن مصنوعی بپوشانید .

الف -  روش استتار گیاهی ( طبیعی )

ریکسای (Riccia) ، عدس آبی(duckweed)و شبح آبی (water sprite) از جمله گیاهانی هستند که میتوان از آنها برای استتار آکواریوم سود برد . دو مورد اول– عدس آبی و ریکسای- به راحتی در سرتاسر جهان یافت می شوند ولی شبح آبی تناه مختص به مناطق استوایی و گرمسیری است . این گیاهان به آبهای سخت و با اسیدیته 6/8 ph  علاقه مند هستند . دمای آب آنها بهتر است بین 24 الی 26 درجه سانتیگراد (75-80 درجه فارنهایت ) باشد . نیاز این گیاهان به نور بسیار متعادل است  و تابش نور مستقیم و شدید کمکی به رشد آنها نمی کند . در این بین شبح آبی و ریکسای به خاطر ساختاری که دارند پناهگاه مناسبی برای نوزادان تازه متولد شده هستند

از گیاهان مفید دیگر میتوان به  سرخس جاوه(Java fern) و خزه جاوه  (Java moss)که بومی جنوب شرقی آسیا هستند اشاره کرد .خزه جاوه را می توان به چوبها و سنگهای تزیینی آکواریوم چسباند تا به عنوان چمن طبیعی محیطی مناسب برای اختفای نوزادان باشد .

البته نباید این نکته را فراموش کرد که گیاهان آکواریومی هم مانند ماهی ها نیاز به قرنطینه دارند و حتماً باید با مواد ضد عفونی کننده مانند زاج سفید گند زدایی گردند تا باعث انتقال بیماری به آکواریوم شما نشوند .

تولید مثل ماهیان زنده زا

ریکسای (Riccia)

تولید مثل ماهیان زنده زا

 عدس آبی(duckweed)

در روش استتار ماهی ماده به طور غریزی و برای زایمان خود را در میان انبوه برگهای موجود در آکواریوم پنهان کرده و در شروع به زایمان می کند ، بچه ها بلا فاصله بعد از تولد با پنهان شدن لابلای برگ ها و یا در چمن مصنوعی کف آکواریوم از دید مادر و سایر ماهی ها پنهان می شوند. اگر آکواریوم مورد نظر مخصوص زایمان باشد بعد از تولد نوزاد ها ، ماهی ماده را به آکواریوم اصلی باز می گردانیم .

معایب:

1-     در صورتی که آکواریوم مخصوصی برای این کار در نظر نگرفته اید امنیت نوزادان در این روش حتی با وجود تمهیدات انجام شده بسیار ناچیز است ضمن اینکه نوزادان به خاطر در امان ماندن از شکارچیان به زحمت تغذیه نموده و رشد آنها  کند خواهد شد.

2-     کنترل شما بر تعداد نوزادان مرده و زنده از بین می رود .

مزایا :

در صورت قراردادن یک آکواریوم مجزا بچه ماهی ها می توانند از گیاهان طبیعی به خوبی تغذیه کنند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سایت جامع ماهیان زینتی بر این باور است که تبادل اطلاعات بین دانشگاه ، تولید کننده و بازار مصرف می تواند در رونق صنعت پر سود پرورش و تکثیر ماهیان زینتی نقش مفیدی را ایفا نماید. این سایت از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده و به تازگی به فضای سایت بیان منتقل شده است
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آدرس تلگرام سايت آدرس اينستاگرام سايت آدرس آپارات سايت

Designed By Erfan استفاده از مطالب سايت تنها با ذکر منبع مجاز مي باشد Powered by Bayan