وبلاگ سایت جامع آکواریوم و ماهیان زینتی

جهت مشاهده سایت ما به آدرس www.maahee.ir مراجعه فرمایید

تولید مثل ماهیان زنده زا (بخش آخر)

تولید مثل ماهیان زنده زا استفاده از زایشگاه یکی از بهترین و با صرفه ترین راه های تکثیر ماهیان زنده زا در آکواریم های خانگی است .

د- استفاده از زایشگاه :

زایشگاه ها اشکالات مختلفی دارند ولی تمام آنها از نوعی ترکیب پلاستیک که طلق مانند و شفاف است ساخته شده اند بعضی از آنها توانایی نگهداری 4 ماهی مولد را به صورت مجزا دارند و برخی از آنها مخصوص یک ماهی مولد است. بعضی از زایشگاه ها با داشتن دو محوطه مجزا تونایی نگهداری نوزادان را در خود دارند و برخی باید در آکواریوم های مجزای زایمان کار گذاشته شوند.

ما در این بحث شما را با زایشگاههای  مرسوم در ایران که دارای دو محوطه هستند آشنا می کنیم. این زایشگاه ها معمولاٌ مستطیلی شکل بوده و از ارتفاع به دو قسمت تقسیم شده است معمولاٌ سطح میانی به شکل V بوده و متحرک می باشد. و شیار بسیار باریک برای جدا شدن نوزادان از مادر در انتهای شکل V تعبیه شده است. ( در بعضی از زایشگاه ها خبری از شکل V نیست و سطح میانی دارای شیارهای متعدد و باریکی است که برای عبور نوزادان از قسمت بالایی به پایین در نظر گرفته شده. )

برای شروع ابتدا زایشگاه را داخل آب قرار می دهیم ودرصورت لزوم یک چشمه اکسیژن درآن قرار می دهیم  سپس ماهی مولد مورد نظر را از سایرین جدا کرده و در قسمت بالایی قرار می دهیم و آن را تا زمان زایمان جدا از سایرین تغذیه کنید سعی کنید حتماٌ درپوش زایشگاه را روی آن قرار دهید چون ماهی ماده تمایل زیادی به پریدن از داخل زایشگاه به بیرون را دارد به خصوص در ماهی دم شمشیری،

 نوزادان ماهی زنده زا  بعد از زایمان به روی تیغه میانی افتاده و به آرامی از داخل شکاف آن به قسمت پایین سقوط می کنند البته گاهی اوقات نوزادان بازی گوش تر در همان قسمت بالایی شروع به شنا کردن و تمایلی به پایین رفتن ندارند ، این موضوع نباید موجب نگرانی شما شود چون نوزادها بعد از مدتی از شنا کردن خسته شده و آرام  آرام به محوطه پایینی سقوط می کنند بعد از پایان زایمان ماهی مولد را از زایشگاه خارج کرده و تیغه V شکل را از زایشگاه بیرون می آوریم تا فضای بیشتری در اختیار نوزادان قرار گیرد.

زایشگاه ماهی زنده زا

زایشگاهی با سه اتاقک

زایشگاه ماهی زنده زا

زایشگاه توری شکل

 

 مزایا:

  1. در این روش نگرانی از وجود ماهیان شکارچی وجود ندارد .
  2. به خاطر کوچک بودن محوطه ماهی مولد ، نوزاد زود تر از روش های قبل از مادر جدا می شود.
  3. کنترل بر روی بچه ماهی ها بیشتر است.

معایب:

  1. در این روش باید مراقبت زیاد شود تا ماهی ماده از زایشگاه خارج نگردد.
  2. گاهی بر داشتن تیغه میانی به خصوص در نوع V شکل بسیار مشکل و طاقت فرسا است برای این کار قبل از زایمان باید راهی برای خارج کردن آن در نظر گرفت.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سایت جامع ماهیان زینتی بر این باور است که تبادل اطلاعات بین دانشگاه ، تولید کننده و بازار مصرف می تواند در رونق صنعت پر سود پرورش و تکثیر ماهیان زینتی نقش مفیدی را ایفا نماید. این سایت از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده و به تازگی به فضای سایت بیان منتقل شده است
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آدرس تلگرام سايت آدرس اينستاگرام سايت آدرس آپارات سايت

Designed By Erfan استفاده از مطالب سايت تنها با ذکر منبع مجاز مي باشد Powered by Bayan