وبلاگ سایت جامع آکواریوم و ماهیان زینتی

جهت مشاهده سایت ما به آدرس www.maahee.ir مراجعه فرمایید

تکثیر مصنوعی ماهی کوی در مزرعه + بخش اول

تکثیر مصنوعی ماهی کوی در مزرعه + بخش اولهر چرخه تولید باید به دقت برنامه ریزی شده ونسبت به بکار بردن امکانات مناسب در زمان صحیح و در دسترس بودن آنها اطمینان حاصل شود.

علاوه بر این موضوع ، لزوم پیش بینی روند بازار به طوری که نه تولید مازاد گردد و نه کمبودی در زمان عرضه به وجود آید بسیار مهم می باشدبه خصوص اینکه ماهی در زمان نامناسبی از سال آماده تحویل به بازار نگردد .
شرح کوتاهی از پرورش ماهی کوی که نزدیک به برخی دیگر از گونه های ماهیان زینتی است ارائه می گردد
انتخاب مولدین برای تکثیر و پرورش
مولدین با توجه به ترکیب بدن، رنگ و الگوی انتخاب می گردند. پرورش بهینه مولدین جهت افزایش باروری بسیار مهم است. سلامت ماهی های مولد که از قبل جدا شده اند باید به طور مداوم ارزیابی گردد. سوابقی شامل باروری، ، نرخ بقا ی نوزادها، جفت گیری متقابل ، و طبیعت و درصد تغییر شکل (ژنتیک)مولدین باید جمع آوری و نگهداری گردد. این اطلاعات را می توان در ارزیابی پتانسیل پرورش هر ماهی مورد بررسی قرار داد.

مدیریت تکثیر

با افزایش طول روز و درجه حرارت آب می توان تخم ریزی کوی را تحت کنترل درآورد. این موضوع شامل یک چرخه 16 ساعته دوره روشنایی و 8 ساعت تاریکی است ،در این حالت درجه حرارت ضروری آب بین 22-25 سانتیگراد است که باید در این محدوده را حفظ گردد، در غیر این صورت ممکن است ماهی ماده در هنگام تخمریزی دچار اسپاسم گردد. تحت شرایط طبیعی و در حوضچه، تخم ریزی در آب با دمای 15 ° C شروع خواهد شد. برای همگام سازی ماهی ماده و نر ، عصاره هیپوفیز کپور به ماهی ها تزریق می شود. در کوی نر این عصاره تنها یک بار تزریق می گردد .در حالی که در ماهی ماده 12 ساعت بعداز تزریق اول ، تزریق دوم صورت می گیرد . پس از 12 ساعت، تخم ماهی را می توان از ماده و اسپرم را از ماهی نر جمع آوری نمود.

تکثیر مصنوعی ماهی کوی در مزرعه

گرفتن تخم از ماهی ماده. این عمل با فشار دستی و ماساژ آرام و ملایم به شکم ماهی جهت خروج تخم صورت می گیرد

تکثیر مصنوعی ماهی کوی در مزرعه

اضافه نمودن اسپرم کوی نر به تخم ها

تخم و اسپرم را کاملا مخلوط می نمایند و برای جلوگیری از چسبیدن و تجمع تخم ها در کنار هم محلولی از نمک، اوره و آب به آن اضافه نموده و چند دقیقه ای آن را بهم می زنند . تخم های نطفه دار شروع به جذب مایع و تورم تا 10 برابر اندازه اصلی خود می کنند. این فرآیند می تواند تا 90 دقیقه طول بکشد و مایعات کافی باید اضافه گردد تا زمانی که تورم تخم ها متوقف گردد . در این زمان، تخم با اسید ضعیف تانیک اسید شسته می شود تا هیچگونه چسبندگی احتمالی قبل از انتقال به ظرف Zuger در تخم ها باقی نماند .

تکثیر مصنوعی ماهی کوی در مزرعه

ظرف زوگ

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سایت جامع ماهیان زینتی بر این باور است که تبادل اطلاعات بین دانشگاه ، تولید کننده و بازار مصرف می تواند در رونق صنعت پر سود پرورش و تکثیر ماهیان زینتی نقش مفیدی را ایفا نماید. این سایت از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده و به تازگی به فضای سایت بیان منتقل شده است
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آدرس تلگرام سايت آدرس اينستاگرام سايت آدرس آپارات سايت

Designed By Erfan استفاده از مطالب سايت تنها با ذکر منبع مجاز مي باشد Powered by Bayan