وبلاگ سایت جامع آکواریوم و ماهیان زینتی

جهت مشاهده سایت ما به آدرس www.maahee.ir مراجعه فرمایید

زایشگاه ماهی زنده زا + بخش دوم

عمل انکوبه کردن تخم ماهی کوی در زوگ ها بلافاصله پس از لقاح آغاز گردیده و 3-4 روز طول می کشد. در طول چند ساعت اول، تخم ها به آسیب های فیزیکی بسیار حساس بوده ، و باید از آنها مراقبت ویژه ای نمود
برای جلوگیری از هر گونه شوک مکانیکی. در این مرحله و در ابتدا نیاز به اکسیژن کم بوده و میزان جریان آب نیز ملایم خواهد بود . با گذشت زمان ، سرعت جریان آب به تدریج افزایش یافته است و با توجه به رشد جنین، رنگ تخم ها به رنگ نارنجی تغییر خواهد نمود و این نشانه ای از لقاح موفقیت آمیز خواهد بود .

تخم های بارور نشده و مرده آلوده به قارچ مانند کپک پنبه ای (Saprolegnia)شده و می توانند به سرعت این آلودگی را به سایر تخم های بارور منتقل سازند . لذا برای جلوگیری از این عارضه ،استفاده از داروی مالاشیت گرین است در مخزن شیشه ای نگهداری از تخم ها ضروری است . پس از چند روز، تخم بارور نشده شروع به از هم پاشیدن و تجزیه خواهد نمود . تخم های مرده به رنگ سفید در آمده و وبه دلیل وزن سبک خودبه سطح آب آمده و می توان آنها را با مکش از روی سطح آب جمع آوری نمود .

تخم ماهی کوی


پرورش لارو ها
لارو ها به تغییرات سریع در محیط زیست حساس هستند و به راحتی آسیب می بینند و رشد دستگاه گوارش و کیسه شنا معمولا همزمان صورت می گیرد
آنها پس از 3 روز به طور فعال به دنبال مواد غذایی اطرافشان خواهند گردید. در هچری، آنها را می توان با میگوی آب شور (e.g.Artemia) و یا زرده تخم مرغ آب پز مخلوط شده در آب تغذیه نمود.که در آن ممکن است، لاروهای هچ شده یک یا دو روز بعد از تولد شروع به غذا خوردن خواهند کرد .

حوضچه لاروها باید کوچکو دارای آب بسیار با کیفیت و عالی بوده و مقدار زیادی از مواد غذایی طبیعی در آن ارائه گردد. این استخر ها باید در یک تونل های پلی اتیلن مسقف (گلخانه ای ) (شکل 3.8) به منظور حفظ دمای آب و حفاظت از لارو از شکارچیان نگهداری گردند .

حوضچه های مورد نظر باید 2 هفته قبل از انتقال لاروها آماده شده باشند . کف حوض تمیز شده و به کمک آهک عوامل بیماری زای احتمالی آن را از بین برد . پس از جاری شدن آب ،مقداری کود آلی و معدنی به آن اضافه می گردد تا به رشد جلبک ها و سخت پوستان اولیه کمک نماید.
روتیفرها اولین خوراکی هستند که برای تغذیه بچه ماهی در حوض ها به کار گرفته می شوند . برای افزایش رشد و تکثیر این موجودات میکروسکوپی با استفاده از مواد شیمیایی انتخابی باید به کشتن موجوداتی پرداخت که از روتیفرها تغذیه می کنند. پس از چند روز، پلانکتون بزرگتر مورد نیاز می باشند که البته در روز های اول برای به دست آوردن روتریفر ها کشته شده اند ، پلانکتون باید به تالاب اضافه شوند . مواد غذایی نهایی مورد استفاده در این مرحله دافنی (کک آب) است، که باید از حدود 3 هفته بعد از معرفی بچه ماهی ها و وفور در برکه وجود داشته باشند .

نوع و فراوانی مواد غذایی طبیعی باید بین ورودی آب و آب موجود در تالاب بررسی می شود. حضور سیکلوپس (cyclops ) که از مراحل لاروی بعضی از کوپه پودهاست در برکه می تواند موجب مرگ و میر بچه ماهی ها شود از این رو باید این موضوع را از نزدیک تحت نظارت قرار داد .

اگر استخر های طبیعی در دسترس نبود ، چندین سیستم تجاری کشت جلبک جایگزین می گردد که می تواند برنامه تغذیه کنترل شده تری را فراهم می سازد . از اولین روز، به بچه ماهی ها باید یک رژیم غذایی، پودری (آردمانند )، ارائه گردد.
بچه ماهی در این حوضچه برای 3-6 هفته باقی می مانند . در طول این زمان، یک صفحه سفید رنگ در زیر سطح آب قرار می گیرد تا به نظارت شما در خصوص رشد لاروها کمک نماید : در این حالت بچه ماهی تیره رنگ می تواند به راحتی در برابر پس زمینه سفید دیده شوند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سایت جامع ماهیان زینتی بر این باور است که تبادل اطلاعات بین دانشگاه ، تولید کننده و بازار مصرف می تواند در رونق صنعت پر سود پرورش و تکثیر ماهیان زینتی نقش مفیدی را ایفا نماید. این سایت از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده و به تازگی به فضای سایت بیان منتقل شده است
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آدرس تلگرام سايت آدرس اينستاگرام سايت آدرس آپارات سايت

Designed By Erfan استفاده از مطالب سايت تنها با ذکر منبع مجاز مي باشد Powered by Bayan