وبلاگ سایت جامع آکواریوم و ماهیان زینتی

جهت مشاهده سایت ما به آدرس www.maahee.ir مراجعه فرمایید

تکثیر و پرورش ماهیان تترا

تکثیر و پرورش ماهیان تتراتتراها جزو خانواده Characidae بوده و  در حدود 1500 گونه می باشند  . این ماهی ها بیشتر ساکن آمریکای جنوبی و آفریقا بوده و از محبوب ترین گزینه ها جهت پروش در آکواریوم می باشد .  تتراها معمولا صلح جو بوده و با آکواریوم های کوچک سازگاری دارند .

مشخصات محیط زیست تتراها:

سختی آب (GH = 8dH/143ppm) و میزان اسیدیته 8

آماده سازی ماهی ها برای تولید مثل :

پس از انتخاب جفت مناسب شما باید شروع به تقویت آنها نمایید برای این کار استفاده از غذاهای زنده مانند دافنی ها ، کرم های سفید ، آرتمیا و سایر غذاها مانند کرم های خونی ، میگوی آب شور و دل گاو می تواند برای رسیدن به این هدف شما را یاری دهد.

در این زمان باید کیفیت آب را به بهترین حالت ممکن حفظ نمود.

راه اندازی مخزن پرورش:

1.       حجم آکواریوم شما باید حدود 20 تا 25 لیتر باشد

2.       جهت کم کردن استرس بهتر است پشت و کناره های آکواریوم را با وسایلی مانند مشمای سیاه رنگ بپوشانید

3.       بهتر است از فیلتر های اسفنجی در این آکواریوم استفاده گردد تا به تخم ها و بچه ماهی ها آسیبی وارد نگردد

4.       استفاده از خزه جاوا و یا یک گلوله کاموا باز شده جهت ساخت فضایی مناسب برای پنهان کردن تخم ها و بچه ماهی ها

5.       استفاده از دماسنج اتوماتیک با دمایی حدود 2 درجه بالاتر از دمای مخزن اصلی

6.       ترجیحا تانک تولید مثل را دور از تابش مستقیم نور قرار دهید

7.       برای مخزن خود یک درپوش مناسب در نظر بگیرید

اضافه کردن جفت:

در  این مرحله جفت مورد نظر خود را که حداکثی یک روز به تخم ریزی آنها مانده باید به آکواریوم وارد سازید . سعی کنید نر شما کاملا برآمده شده باشد و نر منتخب شما پررنگ و سر حال باشد.معمولا چند ساعت پس از اضافه شدن ماهی ها به مخزن پرورش تخم ریزی آغاز خواهد شد. به این نکته توجه نمایید که هرچه آب مخزن پرورش سالم تر بماند احتمال عفونت های باکتریایی و حمله قارچ ها به تخم ها کمتر خواهد شد.

ماهی نر برای ترغیب جنس ماده به تخم ریزی با کمک رنگ های بدن خود شروع به رقصی خواص در کنار ماهی ماده می کند و به اصطلاح اورا مبهوت خود می سازد تا ماهی ماده شروع به تخم ریزی نماید . این عمل ممکن است تا صبح به طول بی انجامد و به تدریج فرایند تخم گذاری تکمیل می گردد.

فرآیند پس از تخم ریزی:

تتراها علاقه زیادی به خوردن تخم های خود دارند پس بهتر است آنها را به سرعت از آکواریوم پرورش بیرون آورید . اکنون باید مواد مصنوعی مانند کاموا .و ... را پس از تکان دادن و جدا شدن تخم ها از آن از آکواریوم خارج نمایید به این نکته توجه نمایید که تخم ها به تابش نور حساس بوده و بهتر است به مدت 5 روز آکواریوم را از تابش نور دور نگه دارید.

تکثیر و پرورش ماهیان تترا

تولد نوزادان تترا

بعد از حدود 24 ساعت لارو ا متولد می شوند به طوری که به نظر می رسد تخم ماهی ها دم در آورده اند . بعد از یکی دو روز بچه ماهی های تترا با بدنی شیشه مانند دیده خواند شد که مانند باریکه هایی به بستر آکواریوم و حتی فیلتر اسفنجی آویزان شده اند و پس از 5 تا 6 روز و زمانی که کیسه زرده آنه از بین رفت ،  آزادانه در آب شروع به شنا خواهند کرد و این یعنی شروع تغذیه این نوزادان . در این مرحله میتوانید آکواریوم خود را در معرض نور قرار دهید هرچند برای این کار نباید عجله ای داشته باشید .

تغذیه نوزادان:

برای تغذیه و در پایان پنج روز شما می توانید از آرتیمای تازه هچ شده استفاده نمایید. البته توصیه شده است که تا 12 روزگی از موجودات زره بینی مانند فیتو پلانکتونها و همچنین تخم میگو استفاده بیشتری گرددشما می توانید پس از 20 روز غذای پولکی را نیز وارد رژیم غذایی ماهیان خود کنید .

تکثیر و پرورش ماهیان تترا

نکات مهم:

1- حداکثر تا 10 روز نباید این نوزادان را جابجا نمود در غیر این صورت باید شاهد تلفات بالای آنها باشید.

2- نوزادان تترا در روز تا 4 نوبت باید تغذیه گردند اما این نکته را فراموش نکنید که تغذیه نامناسب و خارج از اصول می تواند ضمن ایجاد پسماند موجب کاهش کیفیت آب مخزن شما گردد

3- بعد از 20 روز شما با تعویض 10 تا 20 در صدی آب باید کیفیت آب مخزن را حفظ نمایید

4- نوزادادن تترا در صورت نگهداری صحیح پس از گذشت 2 تا 3 ماه قابل عرضه خواهند بود

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سایت جامع ماهیان زینتی بر این باور است که تبادل اطلاعات بین دانشگاه ، تولید کننده و بازار مصرف می تواند در رونق صنعت پر سود پرورش و تکثیر ماهیان زینتی نقش مفیدی را ایفا نماید. این سایت از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده و به تازگی به فضای سایت بیان منتقل شده است
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آدرس تلگرام سايت آدرس اينستاگرام سايت آدرس آپارات سايت

Designed By Erfan استفاده از مطالب سايت تنها با ذکر منبع مجاز مي باشد Powered by Bayan