وبلاگ سایت جامع آکواریوم و ماهیان زینتی

جهت مشاهده سایت ما به آدرس www.maahee.ir مراجعه فرمایید

خانواده ماهیان آب شور : دوشیزه ماهیان یا دامسل فیش ها (Damselfish)

معرفی خانواده دوشیزه ماهیان یا دامسل فیش ها (Damselfish)خانواده دامسل یا دوشیزه ماهی  با نام علمی پوماسنتریده (Pomacentrinae) با بیش از 315 گونه شناخته می شوندکه  در این بین دلقک ماهی ها و کرومیس ها به نام ترین ماهیان آکواریوم آب شور به شمار می روند . در حالی که اکثر گونه‌های دوشیزه ماهی در آب شور یافت می شوند، گونه‌های خاصی می توانند در مناطق لب شور  نیز زنده بمانند. 

شرایط نگهداری:

بیشتر  دامسل ها دارای خلق و خوی نسبتا خشنی هستند و می توانند در اکواریوم های کوچک اب شور مشکلاتی را به وجود . چرخه زندگی دوشیزه ماهیان به دو قسمت زندگی لاروی و  پلاژیک و مرحله دوم زندگی در صخره های مرجانی تقسیم می شود .این ماهی فعالیت روزانه داشته و بومی صخره های مناطق حاره می بلاشند.دلقک ماهی ها که در ارتباط نزدیک به شقایق های دریایی هستند در بین شاخک های سمی این نرم تنان پناه می گیرند ویک لایه موکوسی از بدن آنها در برابر نیش شقایق های دریایی محافظت می نماید .  

 دوشیزه ماهی ها به فضای کافی برای شنا نیازمندند و محیط صخره ای را می‌پسندند. خوشبختانه اکثر دامسل ها ماهی های نسبتا سخت جانی هستند با این حال شرایط کلی نگهداری انها یک اکواریوم بزرگ با دکورهای صخره ای است. وجود حفره در صخره ها برای پنهان شدن دامسل ها در هنگام غروب و یا زمان هایی که با خطر مواجه می شوند ضروری به نظر می رسد . دامسل فیش ها ماهیان سخت جانی هستند تا حدی که از انها به عنوان ماهی استارتر یا ماهی ای که قادر است چرخه نیتروژن ابتدایی اکواریوم را تحمل نماید یاد میکنند. 

دامسل ها در اکواریوم های جمعی می توانند رفتار نیمه تهاجمی داشته باشند و به محدوده و قلمرو خود بسیار حساسند. مطالعات جدید نشان داده آنها در دفاع از لانه و قلمرو خود حتی به مارماهیان عظیم الجثه نیز رحم نخواهند کرد . اگر فضای کافی در اختیارشان قرار نداده باشید می توانند مشکلات زیادی را برای ساکنین مخزن و شما به وجود اورند. دوشیزه ماهی ها ابتدا با تهدید  به سایر  ماهیان مخزن انها را مورد ازمایش قرار میدهند و اگر واکنشی را از سوی انها دریافت نکنند یا ماهی مورد نظر عقب کشیده و بترسد به احتمال قوی به تعقیب و ازار رساندن ان ماهی ختم خواهد شد. با این حال دامسل ها بیشتر نزاع خود را با ماهیان همنوع خود انجام می دهند. دامسل فیش ها دارای رنگ های بسیار زیبا و درخشانی هستند اما در طول زندگی خود میتوانند به ماهیانی با رنگ های معمولی و خسته کننده تبدیل شوند. اکثر دامسل فیش ها در نوجوانی بهترین و درخشانترین رنگ های خود را نمایش می دهند و با پا به سن گذاشتن رنگ درخشان خود را از دست می دهند.در محیط طبیعی اکثر دامسل ها در اب های کم عمق و در محیط های صخره ای و مرجانی  زندگی میکنند. این ماهی ها به بی مهرگان مخزن شما هیچ آسیبی وارد نخواهند ساخت . 

 معرفی خانواده دوشیزه ماهیان یا دامسل فیش ها (Damselfish)

 جنسیت :

در فصل تخمریزی  اندازه شکم نرها معمولا کوچکتر از جنس ماده می باشد .  

 

سازگاری:

به طور کلی دامسل ها با ماهیان صلح جو و بی دست و پا سازگاری خوبی ندارند اما با بسیاری از ماهیان نیمه تهاجمی و جسور مانند دلقک ماهی ها، جراح ها،  نئون ها، انجل کوتوله و ... سازگاری خوبی دارند  

 

تولید مثل :

سعی کنید همیشه از یک دامسل یا یک دامسل نر با چند دامسل ماده هم نوع کنار هم نگهداری نمایید هرچند این ماهی هرمافرودیت بوده و و هر ماهی می تواند درصورت نباز به جنس مخالف تبدیل شود . ماهی نر در این جنس به صورت چند همسری تولید مثل می نماید و تک همسری در گونه های شناخته شده دوشیزه ماهیان به ندرت دیده می شود  . در زمان جفت گیری ماهی نر با شنای سریع عمودی در کنار ماهی ماده و تغییر رنگ  سعی به جلب توجه او خواهد نمود در این حالت ماهی نر در یک ستون آب بالا می آید و سپس به سرعت به سمت پایین شنا می کند . به این مدل خواستگاری پرش سیگنال (signal jump) گفته می شود و ماهی ماده بر اساس میزان صدایی که این حرکات خواهد داشت اقدام به پذیرش ماهی نر خواهد نمود. 

 از رفتارهای دیگر ماهی نر می توان به لرزیدن و شنا با حرکات اغراق آمیز باله های دمی و سینه ای اشاره نمود. در این حالت ماهی نر نزدیک ماهی ماده شده و با حرکتی سریع به لانه باز خواهد گشت تا وی را ترغیب به همراهی با او کند .  ماهی نر در هنگام تخم ریزی با مالش اندام جنسی به بستر تخمریزی که عموما از مرجان های مرده ، سطوح سخت آهکی ، گیاهان دریایی ،صدف های غول پیکر ،  جلبک و یا اسفنج تشکیل شده است ماهیان ماده را ترغیب به تخم ریزی می نماید . زمانی که یکی از ماهیان ماده شروع به تخم ریزی نماید دامسل فیش نر از مزاحمت سایر ماهیان ماده برای وی جلوگیری نموده آنها را از محل تخم ریزی دور نگاه خواهد داشت . عمل تخم ریزی ممکن است 2 تا 3 روز به طول می  انجامد این ماهی ها معمولا در طول سال بین 19000 تا 25000 تخم خواهند گذاشت . زمان هچ شدن تخم ها نسبت به شرایط آب ، فصل تخم گذاری و دما می تواند از 3 روز تا 14 روز متفاوت باشد و در این مدت ماهی نربا حرکات سریع باله در اطراف تخم ها  مسئولیت هوادهی و البته حفاظت از تخم ها را برعهده خواهد داشت . مرحله لاروی نیز می تواند براساس میزان دمای آب و دسترس بودن منابع غذایی  از 17 تا 47 روز متغیر باشد  

 

 معرفی خانواده دوشیزه ماهیان یا دامسل فیش ها (Damselfish)

 

تغذیه:

اکثر دوشیزه ماهی ها همه چیز خوار هستند و بیشتر از 85 درصد وقت خود را در جستجوی غذا سپری می کنند . در طبیعت  رژیم غذایی دامسل ها شامل سخت پوستان کوچک، پلانکتون، جلبک های رشته ای  و رژیم گوشتی(غذای زنده و طعمه های جانوری کوچک )   است. در اکواریوم های خانگی می توان به انها انواع غذاهای تجاری خشک، یخ زده، میگوی اب شور، کرم و نوزاد ماهی و ….

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سایت جامع ماهیان زینتی بر این باور است که تبادل اطلاعات بین دانشگاه ، تولید کننده و بازار مصرف می تواند در رونق صنعت پر سود پرورش و تکثیر ماهیان زینتی نقش مفیدی را ایفا نماید. این سایت از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده و به تازگی به فضای سایت بیان منتقل شده است
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آدرس تلگرام سايت آدرس اينستاگرام سايت آدرس آپارات سايت

Designed By Erfan استفاده از مطالب سايت تنها با ذکر منبع مجاز مي باشد Powered by Bayan