وبلاگ سایت جامع آکواریوم و ماهیان زینتی

جهت مشاهده سایت ما به آدرس www.maahee.ir مراجعه فرمایید

فواید ازن در آکواریوم ها

فواید ازن در آکواریوم هایکی از جنبه های شگفت انگیز در اختیار داشتن آکواریوم و حفظ آن، رنگ های زنده و شکل های جذاب مرجان، ماهی و سایر موجوداتی است که شما انتخاب کرده اید. ماهی های آکواریوم شما از هر نوعی که باشند شما می خواهید از آنها محافظت کنید زیرا خانه شما را زیبا می کنند یا مهمانان را در رستوران یا هتلی که متعلق به شماست سرگرم می نماید.

شما ممکن است بدانید که عوامل مختلفی در سالم سازی محیط زیست گیاهان و سایر موجودات آبی نقش دارند. اگرچه، وقتی پای تجربه بصری و کارایی سیستم آکواریوم به میان می آید، هیچ شکی وجود ندارد که کیفیت آب نقش چشمگیری در این حوزه دارد. این حوزه ای است که می توان به خوبی از مصرف ازن سود برد.

ازن در آکواریوم چگونه عمل می کند؟

بهترین روش برای توصیف فرایند استفاده از ازن در آکواریوم این است که ابتدا وجه شیمیایی آن را درک کنیم. شما احتمالا با اکسیژن (O2) به خوبی آشنا هستید و آشنایی شما با مولکول سه اتمی ازن (O3) بسیار کمتر است. ازن به دلیل همین سه مولکول غالبا به صورت بسیار واکنش پذیر توصیف می شود زیرا یکی از آنها به شدت می خواهد خود را از این سه گانه جدا کند. زمانی که این طغیان رخ می دهد، ازن اثری گیرا و اکسیدکننده از خود تولید می کند. خوشبختانه ما فرا گرفته ایم چگونه قدرت ازن را برای دستیابی به اهداف مختلف شامل بهبود نگهداری ماهی ها و ظرف آکواریوم مهار کنیم.

به منظور استفاده ایمن از ازن در آکواریوم، شما نیاز به ماشینی (ژنراتور ازن) دارید که قادر به تولید مداوم و بدون وقفه ازن برای محفظه شما باشد. برای مثال، ژنراتور Poseidon Series از تکنولوژی پیشرفته ازوتک برای ایجاد بار الکتریکی استفاده می کند که مولکول های O3 را برای انتقال موثر خواص ضدعفونی کنندگی ضد میکروبی کاملا طبیعی و ایمن ازن، از هم جدا می کند. گاز ازن سپس با ورود به محفظه اسکیمر پروتئین یا راکتور ازن، با آب آکواریوم شما یکپارچه و متحد می شود. در آخر، خروجی محفظه تحت فرایند فیلتراسیون قرار می گیرد که ازن پسماند را پیش از بازگشت آب به آکواریوم، حذف می کند.

مزایای استفاده از ازن در آکواریوم با توجه به متغیرهای زیادی که توسط اندازه آکواریوم، راه اندازی، تعداد موجودات (و گونه آنها)، نورپردازی و نوع گیاه تعریف می شود، تغییر می کند. امروز ما بر روی چگونگی اعمال ازن بر آکواریوم های آب شیرین، دریایی و صخره ای تمرکز می کنیم که می تواند موارد زیر را حاصل کند:

1. شفافیت آب که عمق زیبای رنگ را آشکار می کند

صدها دلار هزینه برای آراسته کردن آکواریوم با رنگ های چشم نواز به این دلیل است که آرامش و زیبایی دریا را به محل زندگی یا کار خود بیاورید. بنابراین تعجبی وجود ندارد که یکی از بزرگترین شکایات یک علاقه مند به آکواریوم یا یک ناظر عادی، زمانی است که آکواریوم ظاهری تار و تغییر رنگ یافته دارد. یک عنصر اجتناب ناپذیر که در آب تصفیه نشده آکواریوم بروز می کند، زرد شدن است که ناشی از باقیمانده غذای ماهی، فضولات آبزیان و جلبک می باشد. در حالی که طبیعت دارای مکانیزم خودپاکیزگی است اما یک محفظه محدودشده اینگونه نمی باشد بدان معنا که آکواریوم شما نیاز به کمک دارد تا بتواند به بالاترین سطح ممکن از سرگرم کنندگی برسد.

ازن دارای قابلیت مقابله با اثرات ناخواسته مواد ارگانیک در محفظه است که می تواند منجر به تار یا رنگی شدن آب شود. برای مثال ازن به شکلی موثر، رنگدانه های زرد را در آکواریوم های صخره ای که غالبا مسئول کثیف نشان داده شدن محفظه هستند، نفوذ نور را کاهش می دهند و جذابیت معمول مرجان ها را کم می کنند، اکسید می کند. ازن زمانی که به درستی به کار گرفته شود، به خوبی نمای محفظه را بهبود می بخشد و نیاز به تغییر سنگین آب را از بین می برد زیرا ازن، آب نمکی زرد را تبدیل به همان آبی که نمک به تازگی در آن حل شده می کند.

با ازن شما قادر به دستیابی به آب کریستالی و شفاف خواهید بود.

2. از بین بردن سموم در آکواریوم

ساکنان آکواریوم می توانند یک محیط سمی ایجاد کنند که سلامت کل شبکه زیستی را تهدید کند. نه تنها برخی موجودات دریایی عمدا از خود سم منتشر می کنند تا به سایر ارگانیزم ها آسیب بزنند بلکه مرجان ها نیز به صورت ذاتی برای محافظت از خود در مقابل مهاجمان، سم به بیرون می دهند. در اقیانوس، این سموم به سرعت حل می شوند اما در آکواریوم آنها می توانند جمع شوند و اکوسیستم را مختل کنند.

ازن نقشه پایانی بر این نوع سموم ارگانیک می گذارد و آنها را تا حد امکان می شکند تا به ترکیبات کمتر مضر تبدیل شوند. برای مثال، ازن با سم زدایی سم بوتولینیوم در محیط آب شیرینی با غلظت 0.01 ppm ازن مرتبط است و نتیجه آن در کمتر از 60 ثانیه حاصل می شود.

3. رهایی از بوی محفظه

با اینکه هر محفظه متفاوت از دیگری است، اما غیر معمول نیست اگر ترکیب ماهی، گیاهان و سایر موجودات زنده، بوی تندی را ایجاد کند که کل لذت مشاهده آکواریوم را از بین ببرد. انتخاب شما برای تجهیز آکواریوم صخره ای با آخرین تکنولوژی نظیر ژنراتور ازن، مشکل ایجاد بوی دریا را که می تواند اتاق را مملو از بویی شبیه غذای دریایی یا بوی تجزیه مواد مانند جلبک کند، حل خواهد کرد. در حالی که برخی از صاحبان آکواریوم از کربن به عنوان راه حل استفاده می کنند، انتخاب ژنراتور ازن گزینه ای را در اختیار قرار می دهد که به طور ثابت، محفظه را در حالت تازگی قرار می دهد بدون دشواری برای جایگزینی و پر کردن مخزن کربن.

ازن بوی محفظه را با ریشه کن کردن عاملان اصلی بوی ناخوشایند مانند باکتری ها، هاگ ها و سایر مولکول ها از بین می برد. این به خاطر واکنش پذیری بسیار بالای ازن است که تمایل دارد به ذراتی که از کنارش می گذرند واکنش شیمیایی نشان دهد. به محض اینکه اتم اضافی اکسیژن جدا شده و خود را به مولکول مرتبط با بوی بد می چسباند، ساختار شیمیایی آن را به شکلی تغییر می دهد که دیگر بوی ناخوشایندی نداشته باشد.

4. حداکثر بهره گیری از نورپردازی آکواریوم

یکی از دلایلی که شما متحمل دردسر می شوید تا آکواریوم را با یک نورپردازی درست بیارایید این است که نه تنها منبعی حیاتی برای موجودات زنده آکواریوم شما ایجاد می کند بلکه رنگ های لرزان در بهترین حالت خود دیده می شوند. نورپردازی ناپایدار می تواند منجر به استرس در ماهیان شود و بر درخشندگی رنگ مرجان نیز اثر بگذارد.

از آنجایی که ازن، اثر ترکیباتی که سایه ای زرد رنگ در پشت شیشه آکواریوم ایجاد می کنند را از بین می برد، شفافیت آب افزایش می یابد و بنابراین به شما اجازه می دهد بهترین تصویر را از نورپردازی خود داشته باشید. استفاده از ازن سبب می شود شما کاملا طیف های متفاوت و شدت رنگ را در یک آکواریوم درک کنید.

به علاوه وقتی که شما یک سیستم نورپردازی دارید که در حالت بهینه عملکرد قرار دارد، به حفظ و ارتقای سلامت مرجان ها که برای حیات وابسته به نور هستند نیز کمک می کنید. مرجان ها به نوسانات در شدت نور واکنش خوبی نشان نمی دهند. کاهش نور به عنوان عاملی برای مرگ و میر مرجان ها درنظر گرفته می شود و در طول زمان، "قهوه ای شدن" را زیاد می کند که در آن مرجان به حالت نجات رفته و شروع به از دست دادن رنگ های جذاب خود می کند. ازن وقتی به صورت درست استفاده شود، به حفظ شدت نور کمک می کند که در ادامه به سود مرجان ها و سایر موجودات آبزی است.

فواید ازن در آکواریوم ها

5. ایجاد محیط سالم تر برای ماهیان

همانقدر که ما برای ایجاد یک محیط متعادل و نزدیک به طبیعت برای ماهیان و سایر عناصر آبزی تلاش می کنیم، غیر معمول نیست اگر آکواریوم، بیش از حد خودش با سنگ ها و موجودات آبزی پر شود. به تبع آن، غلظت باکتری ها در آب افزایش می یابد. در محیط طبیعی، موجودات آبزی با غلظت کمتری نسبت به آکواریوم شما مواجه می شوند؛ و بنابراین با همان چالش های محیط زیستی که عموما در یک محیط محدود رخ می دهد روبرو نمی شوند.

خوشبختانه، ساختار شیمیایی بسیار واکنش پذیر ازن، آن را تبدیل به ترکیبی می کند که به طور موثر به عنوان یک ضدعفونی کننده قدرتمند عمل می کند و می تواند برای دستیابی به موارد زیر کمک کننده باشد:

* افزایش اکسیژن محلول. بسیاری از موجودات در آکواریوم (مانند ماهیان، گیاهان، باکتری ها) برای ادامه حیات نیاز به اکسیژن محلول دارند. این روش تنفس آنها در زیر آب است. در حالی که تغذیه کنندگان زیرین با مقدار حداقلی اکسیژن کار می کند (1-6 mg/L)، موجوداتی نظیر ماهی آب کم عمق نیازمند سطح بالاتری است (4-15 mg/L). اگرچه صاحبان آکواریوم های آب شور در این خصوص نگرانی ندارند (زیرا از اسکمیرهای پروتئین کمک می گیرند)، آکواریوم های آب شیرین، تعداد زیادی ماهی فعال و موجودات آبزی از ماهی کوی گرفته تا ماهی پهن برقی را در خود جمع می کند، مخصوصا زمانی که محیط آنها حاوی سطح بالای اکسیژن محلول باشد، سود می برند.

برای مثال، آکواریوم با مقدار اضافی از جلبک در حال مرگ و سایر ارگانیزم ها منجر می شود که اکسیژن محلول آب پایین بیاید. پاتوژن ها و انفجارهای باکتریایی (که با نام آب شیری شناخته می شود که منجر به تار شدن آکواریوم می شود) نیز تبدیل به نگرانی می شوند. صاحبان آکواریوم گزارش کرده اند که استفاده از مقدار اندک ازن، خاصیت ضد عفونی کنندگی ایجاد می کند که می تواند سطح باکتری ها را در محفظه کاهش دهد. در نتیجه، استفاده از ازن باعث حذف نیاز به استفاده از مواد شیمیایی اضافی در آکواریوم نظیر کلر می شود که سبب صرفه جویی در زمان و پول می شود.

* با بیماری در ماهیان مبارزه می کند. کیفیت طبیعی خالص سازی ازن آن را تبدیل به گزینه ای عالی برای ضد عفونی کردن محفظه گرفتار در باکتری ها و ویروس هایی که می تواند بر سلامت ساکنین آکواریوم اثر بگذارد می کند. با پایش مناسب می توان به منظور درمان بیماری های ماهیان، مقدار ازن مصرفی را افزایش داد.

بنا به گفته مجله Tropical Fish Hobbyist، ازن محلول و محصولات اکسیدشده، اثر مستقیمی بر گوشت، روپوست و سایر بخش های ماهی می گذارد؛ و با متوقف کردن بیماری ها و عفونت های خاص نظیر کولومناریس که منجر به پوسیدگی باله های ماهی می شود، مرتبط است.

* از بروز بیماری در ماهی جلوگیری می کند. نوع دیسک ماهی سیکلید نشان دهنده طرح الگووار و رنگ های زنده قرمز، نارنجی و آبی روشن است اما نیازمند افزایش مراقبت نیز می باشد. در حیات وحش، دیسک تقریبا در آب بدون باکتری زندگی می کند. بنابراین زمانی که موجودات ساکن آکواریوم با تعداد زیاد میکروارگانیزم های مشکل ساز زندگی می کنند، ماهی با ریسک مبتلا شدن به بیماری مواجه می شود که آن را تبدیل به مثالی می کند از اینکه موجودات آبزی از اثرات ضد عفونی کنندگی آکواریوم مجهز به ازن نفع می برند.

در مجموع اگر به دنبال بالا بردن کیفیت آب آکواریوم خود هستید با سیستمی که میدان دید را بهبود می بخشد، ظرفیت مشاهده شما را تقویت می کند، رنگ های با طراوت را حفظ و روشن تر می کند و به ایجاد محیطی سالم تر برای ساکنان آکواریوم کمک می نماید، ما مشتاقیم که ژنراتورهای ازنی که تجربه آکواریومی شما را به حداکثر می رساند را به شما معرفی کنیم.

مقالات مرتبط :

استفاده از ازن در آکواریوم های تپه مرجانی

استفاده از ازن در آکواریوم های خانگی

گرد آوری و تنظیم :

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سایت جامع ماهیان زینتی بر این باور است که تبادل اطلاعات بین دانشگاه ، تولید کننده و بازار مصرف می تواند در رونق صنعت پر سود پرورش و تکثیر ماهیان زینتی نقش مفیدی را ایفا نماید. این سایت از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده و به تازگی به فضای سایت بیان منتقل شده است
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آدرس تلگرام سايت آدرس اينستاگرام سايت آدرس آپارات سايت

Designed By Erfan استفاده از مطالب سايت تنها با ذکر منبع مجاز مي باشد Powered by Bayan