وبلاگ سایت جامع آکواریوم و ماهیان زینتی

جهت مشاهده سایت ما به آدرس www.maahee.ir مراجعه فرمایید

خانواده ماهیان آب شور : ماشه ماهی ها یا فریبا ماهی (Triggerfish)

خانواده ماشه ماهی ها با نام علمی بالیستیده (Balistidae) با 12  جنس و 43  گونه شناخته می شوند و بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری  اقیانوس اطلس ، هند و آرام هستند   . فریبا ماهیان هرچند خانواده  نسبتاً کوچکی را تشکیل می دهند   ولی پراکنش وسیع در آب‌های زمین دارند  . این ماهی‌ها حرکات آرام و کندی دارند به صورت انفرادی در طبیعت زندگی می‌کنند.

شرایط نگهداری:

ماشه ماهی ها را تا عمق حدود 90 تا 100 متر می توان در اقیانوس ها  جستجو نمود  آنها اکثراً به صورت کف‌زی هستند ولی  برخی گونه‌ها در آب‌های آزاد به صورت پلاژ به سر می‌برند گوشت آن‌ها در موارد نادر سمی گزارش شده است . ماشه ماهی‌ها در هنگام استراحت و یا حفاظت از خود به سوراخ‌های داخل مرجان‌ها پناه می‌برند این ماهی اکثراً از رنگ‌آمیزی زیبایی برخوردار است و بعلت مقاومتی که به شرایط فیزیکی و شیمیایی آب  آکواریوم از خود نشان می دهند فریبا ماهی سخت جان بوده و تحملشان به نیترات زیاد  است و به همین دلیل انتخابی ایده آل برای افراد مبتدی است .. مطالعات علمی نشان داده که فریبا ماهیان هوش بالایی داشته و توانایی یادگیری از تجربیات قبلی خود را دارند. این ماهی در زمان محافظت از تخم هایش بسیار تهاجمی شده و قلمرو طلب می گردد .

 

جنسیت :

ناشناخته

 

سازگاری:

ماشه  ماهی معمولاً نسبت به سایر  ساکنین مخزن  حس تهاجمی دارد  . این ماهی در برابر ماهیان ضعیف تر و از کوچکتر از خود جبهه گیری نموده و  حتی  ممکن است آنها را پای درآورد.

 

تولید مثل :

ماشه ماهی ها معمولا در لانه تخمگذاری کرده و ماهی ماده مسول نگهداری از تخم ها خواهد بود هرچند به ندرت ماهی نر هم از تخم ها محافطت خواهد نمود .  ماشه ماهی نر قبل از جفت گیری محل تخم گزاری را که ممکن است در بستر های شنی یا صخره ای مرجانی باشد انتخاب نموده و منتظر ماهیان ماده می شود فرشته ماهی ها اکثرا چند  همسری هستند و ممکن است در قلمرو خود  در یک روز حتی با 10 ماهی ماده جفت بخورند   . تخمریزی در ماشه ماهی کاملا با وضعیت کره ماه و جزر و مد در ارتباط بوده و معمولا در 2 تا 6 روز قبل از  وقوع ماه بدر  و 3 تا 5 روز قبل از مشاهده ماه جدید انجام خواهد پذیرفت. در ارتباط با جزر و مد تخم ریزی بین یک تا 5 روز قبل از جزر و مد بهاری و در حوالی غروب آفتاب اتفاق خواهد افتاد .  در زمان تخم ریزی ماهی نر و ماده در کف بستر حرکت نموده و ماهی ماده با چسباندن شکم خود به بستر شنی شروع به تخمریزی می نماید ماهی نر نیز همزمان به بارورسازی تخم ها خواهد پرداخت  . پس از تخمریزی ماهی ماده و نر  به محافظت از تخم های بسیار کوچک خود (0.5 الی 0.6 میلیمتر قطر) که به ماسه ها چسبیده اند خواهند پرداخت . در این بین ماهی ماده  با غلت زدن و  حرکات بادبزنی باله های خود اکسیژن کافی را به تخم ها  خواهد رساند به این حرکات ماهی ماده تمایل (tending) گفته می شود.

 

 

تغذیه:

ماشه ماهی‌ها همه‌چیزخوار بوده و فک و دندان قوی به آنها کمک می‌کند تا در طبیعت از سخت‌پوستان ، توتیا ، مرجان خرچنگ و نرم‌تنان تغذیه کند . تغذیه  ماشه ماهی در اسارت آسان است و می‌توانند از غذاهای حیوانی مانند نرم‌تنان کوچک و ماسل ها استفاده نمایند باید در غذا دادن به آنها با انگشت احتیاط کرد . این ماهی ممکن است به  نوک انگشتان شما آسیب جدی وارد نماید .

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سایت جامع ماهیان زینتی بر این باور است که تبادل اطلاعات بین دانشگاه ، تولید کننده و بازار مصرف می تواند در رونق صنعت پر سود پرورش و تکثیر ماهیان زینتی نقش مفیدی را ایفا نماید. این سایت از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده و به تازگی به فضای سایت بیان منتقل شده است
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آدرس تلگرام سايت آدرس اينستاگرام سايت آدرس آپارات سايت

Designed By Erfan استفاده از مطالب سايت تنها با ذکر منبع مجاز مي باشد Powered by Bayan