وبلاگ سایت جامع آکواریوم و ماهیان زینتی

جهت مشاهده سایت ما به آدرس www.maahee.ir مراجعه فرمایید

بررسی مزایا و مشکلات تولید ماهی زینتی در ایران

بررسی مزایا و مشکلات تولید آبزیان زینتی در ایراندرحال حاضر تولید آبزیان زینتی در ایران از جمله کارهای زود بازده می باشد .

این کار بر خلاف سایر فعالیتهای آبزی پروری دارای مزیتهای زیر است :

مزیتها

1-برای احداث یک مرکز تکثیر و تولید ماهیهای زینتی نیازی به موافقت سازمان آب محیط زیست منابع طبیعی شهرداری نمی باشد.

2-این کار در تمامی نقاط شهری غیرشهری و حتی در زیر زمین و یا یک مکان مسقف و فضا های بلا استفاده به راحتی قابل انجام است و با حداقل سرمایه می توان این کار را شروع کرد. درصورتیکه برای احداث یک مزرعه پرورش ماهیان سردابی یا گرمابی نیاز به سرمایه زیاد می باشد. درحالیکه در پرورش ماهیان زینتی هر آکواریوم یک واحد تولیدی محسوب شده و برای کار در یک مکان کمتر از 100 متر نیازی به مجوز نیست.

3-حداقل یک مکان تولیدی اقتصادی که به آن موافقت اصولی داده می شود مکانی به مساحت 100 متر می باشد که ظرفیت تولید حداقل 50 هزار قطعه را دارا باشد

4-احداث یک سالن تکثیر و پرورش ماهیان زینتی با ظرفیت تولید 50 هزار قطعه با سرمایه ای معادل 150 میلیون ریال به بهره برداری می رسد و در صورت داشتن فضای سرپوشیده با حدود 60 میلیون ریال به بهره برداری می رسد. که نسبت به پرورش ماهیان خوراکی بسیار کمتر و بازدهی آن در صورت تولید 50 هزار قطعه در سال 100 میلیون ریال می باشد

5-میزان اشتغال در این کار به ازای هر 30 هزار قطعه یک نفر می باشد و به ازای هر 85 میلیون ریال یک نفر است که با کمترین هزینه امکان اشتغال را برای فارغ التحصیلان و نیروی جوان بیکار فراهم می آورد و هزینه تولید اقتصادی هنوز پایین تر از واردات است.

6-از آنجائیکه کشور ما از لحاظ اقلیم و موقعیت جغرافیایی در خاورمیانه دارای موقعیت بسیار مناسب می باشد امکان تولید و صادرات مجدد به کشورهای منطقه و اروپا فراهم است.

مشکلات و تنگناها

در این بررسی و با دیدن روند رو به توسعه تجارت ماهیان زینتی در جهان و درایران می توان آینده ای روشن را در این صنعت پیش بینی کرد. با این حال روند توسعه پایدار در بخش تولید و تجارت آبزیان زینتی بسیار ضروری به نظر می رسد. چرا که با روندی پایدار می توانیم انتظار داشته باشیم که در آینده ای نه چندان دور با صادرات و حضور موثر در بازارهای جهانی علاوه بر توسعه در این بخش و ارز آوری قابل توجه ضمینه شکوفایی اقتصاد ملی و صادرات غیر نفتی را فراهم آوریم. کشور ما با توجه به پتانسیل خوب منطقه و اقلیم مناسب و با توجه به نیروی جوان فارغ التحصیلان رشته شیلات و بیولو?ی آبزیان میتواند آینده ای روشن برای حضور علاقه مندان و متخصصین این رشته بیش از پیش باشد.با این حال هنوز مشکلاتی کهنه دست بر گریبان این صنعت نوپا می باشد که با درایت خود تولید کنندگان و نگاهی ملی قابل حل و فصل است. البته این مهم همیاری و همدلی تمامی دست اندرکاران این صنعت را می طلبد تا سسله مسایل و مشکلات این بخش به دور از نظرهای شخصی حل شود. مهمترین مشکلات این صنعت را می توان تیتر وار این گونه عنوان کرد:
الف ) بالا بودن هزینه های تولید در ایران

1) با لا بودن هزینه گرمایش : اکثر مراکز تولید آبزیان زینتی به دلیل حضور در نیمه شمالی کشور یک فصل از سال را به عنوان فصل سرما باید نسبت به گرم کردن سالنهای خود اقدام کنند.

2) هزینه برق مصرفی : برق مراکز تولیدی ماهیان زینتی با نرخ کشاورزی محاسبه نمی شود و پرورش دهندگان و تولید کنندگان برق مصرفی خود را باید با هزینه تجاری یا شهری بپردازند.

3) بالا بودن درصد بهره بانکی برای این بخش: بالا بودن و گاها عدم تخصیص مورد نیاز وام بانکی برای این کار در ترغیب و تشویق تولید کنندگان این بخش را کاهش می دهد.

4) بالا بودن هزینه جابه جایی و ارسال :اکثر تولید کنندگان باید محصول خود را در کمترین زمان و با بهترین وسیله به بازار عرضه برسانند که هواپیما بهترین وسیله اما با هزینه حمل بسیار بالا و نامنظم بودن پروازها می باشد.

ب )پایین بودن دانش و آگاهی تولید کنندگان و مردم

1 ) چون اکثر تولید کنندگان به صورت تجربی به این کار روی آوردند به رغم این موضوع سطح دانش آنها در حد زیر دیپلم و یا نا آگاه به علم آبزیان است.

بنابراین در مسائلی مانند:?نتیک تغذیه تکثیرپرورش بهداشت بیماری و....اطلاعاتشان تجربی و محدود است.
2 ) عدم گرایش فارغ التحصیلان شیلات به کار در این رشته: که دلیل آن عدم آگاهی و اطلاعات ناچیز آنان در زمینه آبزیان زینتی است. چرا که حتی یک کتاب و یا یک واحد در این خصوص در دانشگاه به آنها تدریس نمی شود.

3) بسته بودن در مراکز تولید ماهیان زینتی به روی علاقه مندان و دانشجویان

4) عدم ارتباط مستمر تولید کنندگان با یکدیگر و تعامل و همفکری و استفاده از روشهای علمی و تجربی جدید یکدیگر.

5) کمبود کتابها و منابع علمی قوی در این زمینه به زبان فارسی.

6)عدم آگاهی و اطلاعات مردم در خصوص شیوه های نگهداری آبزیان زینتی

7)عدم اطلاع رسانی و خدمات رسانی توسط فروشندگان و مراکز خدماتی به مردم .

ج ) فعال نبودن بخش جنوب کشور

علیرغم پتانسیلهای بالا و اقلیم مناسب و گرمای خوب و شرایط آب و هوایی مناسب که هزینه های تولید را در این مناطق پایین تر می نماید بخش جنوبی کشور به دلیل دور بودن از بازار بزرگ مصرف تهران دارای رشد چندانی نبوده بوی?ه اینکه در جنوب کشور به دلیل عرضه کم بازار از پتانسیل خوبی برای تولید وعرضه برخوردار است .
د) واردات بی رویه گونه هایی که درکشورتولید می شود.

متاسفانه برخی از فروشندگان سعی بر به انحصار در آوردن بازار این آبزیان را دارند و برای از پا در آوردن تولید کنندگان داخلی که با زحمت فراوان به تولید اقدام می نمایند اقدام به واردات گونه های تولید شده در داخل کشور را می نمایند. البته واردات به منظور تجدید نسل مولدین داخلی کاری ضروری به نظر می رسد. اما واردات مداوم گونه هایی که در کشور تولید می شوند باعث روکود بازار تولید کنندگان داخلی می شود.

ی) توهم واردات ارزان و تولید گرانقیمت : بسیاری از تولید کنندگان واردات را کاری کم دردسر و راحتر از تولید می پندارند. درحالیکه تولید با روش اقتصادی بسیار ارزان و بدون هزینه هایی نظیر: ترانسپورت – گمرکی – بیمه – حمل ونقل – استرس تلفات و بیماری و... است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سایت جامع ماهیان زینتی بر این باور است که تبادل اطلاعات بین دانشگاه ، تولید کننده و بازار مصرف می تواند در رونق صنعت پر سود پرورش و تکثیر ماهیان زینتی نقش مفیدی را ایفا نماید. این سایت از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده و به تازگی به فضای سایت بیان منتقل شده است
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آدرس تلگرام سايت آدرس اينستاگرام سايت آدرس آپارات سايت

Designed By Erfan استفاده از مطالب سايت تنها با ذکر منبع مجاز مي باشد Powered by Bayan