وبلاگ سایت جامع آکواریوم و ماهیان زینتی

جهت مشاهده سایت ما به آدرس www.maahee.ir مراجعه فرمایید

تولید ماهی زینتی درمنزل بعنوان مشاغل خانگی

تولید ماهی زینتی درمنزل بعنوان مشاغل خانگیروزگاری نگهداری ماهی فقط در سفره هفت سین به عنوان نماد تحرک و زندگی محدود بود اما امروزه همگام با صنعتی شدن یعنی زندگی مدرن ماشینی مملو از سرو صدا به منظور رسیدن به سلامت روانی جامعه ، گسترش روزافزون آکواریوم و ماهیان زینتی بعنوان جزئی از فضای داخلی منازل ، مراکزعمومی ، رستورانها ، نمایشگاهها و محیطهای درمانی ضرورت این امر را ایجاب می نماید و توسعه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی بویژه تولید ماهیان زینتی در منزل بعنوان مشاغل خانگی می تواند جنبه های اشتغال بسیاری از فارغ التحصیلان شیلاتی را فراهم آورد . این شاخه از علم شیلات به یک صنعت بسیار بزرگ و سود آور تبدیل شده که با برنامه ریزی و حمایت از شرکتهایی که در زمینه بازاریابی و صادرات محصول فعالیت می نمایند می توان زمینه های تکثیر و پرورش با هدف اشتغال زایی ، جلوگیری از خروج ارز از کشور را فراهم نمود. 98% ماهیان زینتی آب شیرین تولید شده در جهان حاصل تکثیر و پرورش در هچریها و پرورشگاههای این ماهیان است و تنها %2 از این ماهیان از محیط طبیعی صید می شوند( از بیش از 2000 گونه و نژاد ماهیان زینتی موجود در دنیا کارتکثیر و پرورش بالغ بر 100 گونه و نژاد در ایران انجام می گیرد).کار تکثیر و پرورش ماهیان زینتی بعنوان مشاغل خانگی در فضای بلا استفاده در منازل با احداث پایه فلزی و آکواریوم و تجهیزات هوادهی ، گرمایشی و فیلتراسیون با آگاهی از شرایط تکثیر و فراهم نمودن نیازمندیهای تکثیر ، مدیریت پرورش (شامل اعمال مدیریت غذادهی ، مدیریت بهداشتی ، مدیریت کیفیت آب ومدیریت نگهداری) تا رسیدن به اندازه فروش انجام خواهد گرفت .

ـ محل احداث مزرعه پرورش ماهیان زینتی آب شیرین و نیازمندیها :

محل احداث مزرعه به طور عمومی باید شرایط ذیل را داشته باشد.

1- ماهیان زینتی عموما در آبهای گرم (بالاتر از 24 درجه سانتی گراد)، شیرین با سختی پائین (کمتر از ppm 200 ) ، phخنثی( 5/7 -5/6 ) پرورش می یابند لذا محل اجرای طرح تکثیر و پرورش ماهیان زینتی به منظور کاهش هزینه های گرمایشی ترجیحا در مناطق گرمسیری توصیه می شود .

2- وجود امکاناتی مثل آب ، برق ، گاز شهری (جهت گرم کردن محیط)

3- نزدیک بودن به بازار فروش یا ترمینالهای حمل و نقل و یا فرودگاه

4- ضرورت فرهنگ سازی و ایجاد بازار فروش ماهیان زینتی در شهرستان

ـ اصول تکثیر و پرورش ماهیان زینتی :

جهت طرح تکثیرو پرورش ماهیان زینتی تربیت نیروی کاری متخصص از ضروریات است . ماهیان زینتی به دو دسته ماهیان زنده زا و تخم گذار تقسیم می شوند ، تکنیک های تکثیر و پرورش باتوجه به نوع گونه تولیدی ، فراهم نمودن آب مناسب ، شرایط محیطی ، عوامل موثر در رشد، تراکم ماهیان ، تغذیه و نحوه محاسبه غذای مورد نیاز روزانه و بهداشت و بیماریها، بسیار متنوع می باشد. همچنین مخازن نگهداری ماهیان زینتی با توجه به نوع گونه تولیدی شامل مخازن خاکی ، مخازن فلزی ، مخازن پلاستیکی ، مخازن فایبرگلاس ، مخازن بتونی ، مخازن شیشه ای (آکواریوم ) در سالن های سرپوشیده (مسقف ) شامل سالنهای سنتی یا صنعتی( گلخانه ای ، سوله ، درمحلهای سرپوشیده مسکونی ، تولید در مکان سرپوشیده بلا استفاده در منازل مسکونی مانند پارکینگ ) در مقیاس واحدهای بزرگ ، واحدهای متوسط و واحدهای کوچک امکان پذیر است که باتوجه به نوع طرح ، گونه تولیدی و ظرفیت تولید ، تاسیسات ، تجهیزات و ملزومات مورد نیاز متفاوت می باشد( قسمت قرنطینه ، اتاقک کارگری ، قسمت بارگیری و فروش ، سالن تکثیر و پرورش) .

از بابت توجیه اقتصادی تولید به ازاء هرمتر مربع فضای مفید 700 قطعه ( سطح مفید آب کمتر از 20 متر مربع) و مخازن با سطح مفید بیش از 20 متر مربع به ازاء هر متر 250 قطعه در نظر گرفته خواهد شد. به طور مثال در یک اتاق به مساحت m2 20 در حدود 40 آکواریوم قرار می گیرد (سطح مفید آکواریوم m2 16 ) میزان تو لید معادل 8000 قطعه ، سود حاصله با توجه به تنوع گونه ای و ارزش ریالی هر گونه بسیار متنوع خواهد بود اما نرم آن حدودا به ازاء هر قطعه حداقل 1500 ریال تا 3000 ریال متغیر است . که با توجه به چهار دوره تولید در طول سال درآمد حاصل موجب ایجاد اشتغال برای یک نفر خواهد شد .

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سایت جامع ماهیان زینتی بر این باور است که تبادل اطلاعات بین دانشگاه ، تولید کننده و بازار مصرف می تواند در رونق صنعت پر سود پرورش و تکثیر ماهیان زینتی نقش مفیدی را ایفا نماید. این سایت از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده و به تازگی به فضای سایت بیان منتقل شده است
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آدرس تلگرام سايت آدرس اينستاگرام سايت آدرس آپارات سايت

Designed By Erfan استفاده از مطالب سايت تنها با ذکر منبع مجاز مي باشد Powered by Bayan